Alapítványunk hírei, cikkei

Hangoskönyvek és dramatizált mesék – Segítség vagy akadály, ha az olvasás ösztönzéséről van szó?

Hangoskönyvek és dramatizált mesék – Segítség vagy akadály, ha az olvasás ösztönzéséről van szó?

A mai gyerekek már nemcsak könyvek lapjai között találkoznak a mesékkel. A digitális világ új lehetőségeket hozott el a mesehallgatásban is: a hangoskönyvek és dramatizált mesék egyre népszerűbbek, akár hosszabb utazásokhoz, elalvás előtti időszakra vagy csak egy kis pihenéshez. De vajon segítenek ezek a formák abban, hogy a gyerekek megszeressék az olvasást – vagy inkább elveszik az igényt a könyvek kézbe vételére?

Mi is az a hangoskönyv és dramatizált mese?

A hangoskönyvek egyszerű, felolvasott formában közvetítik a történeteket, gyakran profi színészek előadásában. A dramatizált mesék ezzel szemben igazi élményt nyújtanak: zenei aláfestéssel, különféle hanghatásokkal, több szereplő megszólaltatásával elevenítik meg a történetet – szinte mintha egy mesés rádiójátékot hallgatnánk.

A mesehallgatás előnyei – amiért érdemes hallgatni

  • Gazdagítja a szókincset: A gyerekek sok új kifejezéssel, szófordulattal találkoznak, amit később a saját beszédükbe is beépítenek.
  • Fejleszti a fantáziát: A hangos meséket hallgatva a gyerekek belső képeket alkotnak – ez erősíti a képzelőerőt.
  • Segíti a figyelem fejlődését: Egy jól előadott történetre koncentrálni izgalmas kihívás – még a figyelemzavaros gyerekeknél is pozitív hatással lehet.
  • Elősegíti az érzelmi intelligenciát: A szereplők érzéseinek, hangulatainak átélése empatikusabbá teheti a hallgatót.
  • Közös élmény lehet: Egy családi mesehallgatás a kanapén vagy utazás közben összeköt, és beszélgetésre is ösztönözhet.

De mi a helyzet az olvasással?

Sokan attól tartanak, hogy ha a gyerekek „csak” hallgatják a történeteket, akkor nem fognak maguktól könyvet venni a kezükbe. Az igazság viszont árnyaltabb:

A hangos mese lehet a kapu az olvasás felé

Egy jól előadott hangosmese felkeltheti a kíváncsiságot a történet iránt. Gyakran előfordul, hogy a gyerek utána kézbe szeretné venni a könyvet, hogy újra átélje, vagy megnézze a képeket. Különösen hasznos ez olvasni tanuló kisiskolásoknál: ők még küzdenek a betűkkel, de a hangos változat segíthet megérteni, miről is szól a történet – ez motivációt adhat a gyakorláshoz.

Az olvasás nem helyettesíthető

Fontos ugyanakkor hangsúlyozni: a hangoskönyv nem helyettesíti az olvasást, hiszen más típusú agyi folyamatokat mozgat meg. Az olvasás során a gyerekek megtanulják követni a szöveg szerkezetét, fejlődik a betűfelismerés, a helyesírás, és természetesen a szövegértés is.

Hogyan használjuk jól?

A kulcs az egyensúly és a tudatosság:

  • Használjuk a hangosmeséket kiegészítőként, ne helyettesítőként.
  • Válasszunk olyan történeteket, amik nyomtatott formában is elérhetők – így a gyerek visszakeresheti, újraolvashatja.
  • Hallgassuk közösen a mesét, és beszélgessünk róla – ezzel elmélyül a történet és nő az olvasás iránti érdeklődés is.
  • Kisebb gyerekeknél olvassunk is hangosan: az élő mese mindig más hatással bír, mint egy felvétel.

Végszó – A mesehallgatás nem ellensége, hanem szövetségese az olvasásnak

A mesehallgatás olyan kapu lehet, amelyen keresztül a gyerekek belépnek a történetek világába. A hangoskönyvek és dramatizált mesék élményszerűek, inspirálók, és ha jól használjuk őket, nem elveszik, hanem megalapozzák az olvasás szeretetét. Mert minden mesének ott a helye: fülben, szívben, és idővel – a kézben is, könyv formájában.

 


Alapítványunk kiemelt személyiségei

Kőszegi-Arbeiter Anita
Az alapítvány kurátora
dr. Szántó Mária
Az alapítvány alapítója
Segítő önkénteseink
Meseírók, illusztrátorok, partnereink

Meskete Gyermek Alapítvány

Nyilvántartási szám: 06-01-0001379
Adószám: 18478750-1-18
Országos azonosító: 0600/60112/2007/2300001385407
Székhelyünk: 9700 Szombathely, Szövő utca 39.

Bankszámlaszám (Unicredit):
10918001-00000049-23770002