Alapítványunk hírei, cikkei

13okt2025
Olvasás és érzelmi intelligencia

Olvasás és érzelmi intelligencia – Mesék és regények szerepe az empátia, együttérzés és önismeret fejlesztésében Van valami varázslatos abban, amikor egy gyerek csendben ül, kezében egy könyvvel, és egy másik világba merül. Kívülről talán csak olvas, de belül… élete egyik legfontosabb tanulási folyamata zajlik. Nem a betűk megértéséről, hanem az érzelmek megtanulásáról.  A mese nemcsak szórakoztat, hanem gyógyít is A gyerekek a meséken keresztül ismerkednek meg önmagukkal és másokkal. Amikor a hős fél, szomorú, dühös vagy bátor, a gyerek átéli vele együtt. Ezekben a pillanatokban gyakorlja az empátiát – azt a képességet, hogy megértse mások érzéseit. A mese lehetőséget ad arra, hogy „biztonságos távolságból” éljen át olyan helyzeteket, amelyek a való &eac...

28sze2025
Könyvek testre szabva: hogyan találjuk meg a gyerek érdeklődéséhez illő történeteket?

Minden gyerek más – és ez az olvasásnál különösen igaz. Egyesek az állatmeséket imádják, mások a kalandokat vagy a tudományos ismeretterjesztő könyveket. De hogyan találhatjuk meg azt a történetet, ami igazán leköti a figyelmüket, és örömet okoz? A kulcs a személyre szabott könyvválasztásban rejlik, ami nemcsak szórakoztat, hanem fejleszt is. Miért fontos a testreszabott könyvválasztás? Ha a könyv érdekes a gyerek számára, nagyobb eséllyel fejlődik a szókincse, a koncentrációja és a kreativitása. Ezzel szemben a rosszul választott könyv frusztráló lehet, és elveszi az örömöt az olvasástól. A cél, hogy a gyerek úgy tekintsen a könyvekre, mint barátokra, akikkel új világokat fedezhet fel, és akik szórakoztatják, miközben fejlődik a fantáziája és a tudása. Hogyan ismerjük meg a gyerek érdeklődését? Figyeljünk a t...

28sze2025
Példamutatás ereje: amikor a gyerek a szüleit látja olvasni

Példamutatás ereje: amikor a gyerek a szüleit látja olvasni Volt már olyan, hogy a gyereked kíváncsian figyelte, mit lapozgatsz, és megpróbálta kihúzni a kezedből a könyvet? Nem véletlen. A gyerekek ösztönösen követik a szüleik szokásait. Ha azt látják, hogy anya vagy apa rendszeresen vesz könyvet a kezébe, sokkal nagyobb eséllyel lesz számukra is természetes, hogy az olvasás örömforrás – nem pedig iskolai kötelezettség. De hogyan hat pontosan a családi minta a gyerekek olvasási szokásaira? És mit tehetünk szülőként annak érdekében, hogy a könyvek szeretete valóban gyökeret verjen bennük? A családi példa meghatározó ereje A gyerekek a mindennapokban utánzással tanulnak. Ha azt látják, hogy a szülő sokat telefonozik, ők is telefont akarnak. Ha azt látják, hogy apa minden vasárnap barkácsol, ők is szívesen fognak kalapácsot a kezükbe. Ugya...

22sze2025
Könyvcsereprogramok – Hogyan ösztönözhetjük a gyerekeket az olvasásra mások bevonásával?

Az olvasás szeretete nem mindig alakul ki magától. Vannak gyerekek, akik szívesen bújnak könyveket, míg mások inkább képernyőkhöz nyúlnak. Az egyik legjobb módja annak, hogy kedvet csináljunk a gyerekeknek a könyvekhez, ha közösségi élménnyé tesszük az olvasást. Ebben segíthetnek a könyvcsereprogramok, ahol a gyerekek nemcsak új olvasmányokat fedezhetnek fel, hanem másokkal is megoszthatják a saját kedvenceiket. Miért jó a könyvcsereprogram? Újdonság élménye: A gyerekek izgalommal nyúlnak egy olyan könyvhöz, amit egy társuk ajánlott. Közösségi kapcsolat: A könyvcsere segít barátságokat építeni, hiszen közös téma lesz az olvasás. Megosztás öröme: Amikor egy gyerek továbbadja egy szeretett könyvét, megtapasztalhatja a másoknak való örömszerzés élményét. Olcsó megoldás: Nem kell ...

01sze2025
Olvasókör gyerekeknek – Hogyan szervezzünk közösségi könyvklubot?

Az olvasás nemcsak tudást ad, hanem közösséget is épít. Egy jól megszervezett gyerek-olvasókörben a kicsik nemcsak könyvekkel találkoznak, hanem barátokra is lelnek, és megtapasztalják az együtt gondolkodás örömét. De hogyan érdemes nekiállni egy ilyen kezdeményezésnek? Íme néhány tipp, amivel könnyedén létrehozható egy igazi közösségi könyvklub. 1. Miért jó az olvasókör gyerekeknek? Motiváció: közösen olvasni izgalmasabb, mint egyedül. Közösségi élmény: a gyerekek megtanulják meghallgatni egymást, véleményt formálni és elfogadni más nézőpontokat. Fejlődés: bővül a szókincs, fejlődik a szövegértés és az önkifejezés. Élmény: a könyvek világa játékosan tárul fel, nem kötelező iskolai feladatként. 2. Hogyan válasszunk könyvet? Életkorhoz illő...

Meskete Gyermek Alapítvány

Nyilvántartási szám: 06-01-0001379
Adószám: 18478750-1-18
Országos azonosító: 0600/60112/2007/2300001385407
Székhelyünk: 9700 Szombathely, Szövő utca 39.

Bankszámlaszám (Unicredit):
10918001-00000049-23770002