Alapítványunk hírei, cikkei

29jún2025
Szülőként példát mutatni – Hogyan nevelhetünk könyvszerető gyermeket?

A könyvek szeretete otthon kezdődik Sok szülő szeretné, ha gyermeke sokat és szívesen olvasna – de kevesen gondolnak arra, hogy az olvasás szeretete nem az iskolában, hanem otthon kezdődik. A gyerekek ugyanis nem azt teszik, amit mondunk nekik – hanem azt, amit tőlünk látnak. Ahhoz, hogy könyvszerető gyermeket neveljünk, nekünk, felnőtteknek is érdemes visszatalálni a könyvekhez. Nézzük meg, hogyan lehet ezt szerethetően, játékosan és erőltetés nélkül megtenni. Miért fontos a szülői példa? A gyerekek természetüknél fogva utánoznak. Ha azt látják, hogy a szülő rendszeresen olvas – legyen az könyv, újság vagy akár mesekönyv –, akkor számukra ez természetessé válik. A könyv az otthon része lesz, nem pedig egy „iskolás kötelező”. Ahogy egy gyerek könnyen kedvet kap a kertészkedéshez, ha látja a szülőt ültetni és locsolni, úgy az olvasás iránt is kön...

29jún2025
Miért olvasnak keveset a mai gyerekek? És hogyan változtathatunk ezen?

Egyre ritkább látvány a könyvbe merülő gyerek? Talán ismerős az a kép, amikor a gyerek a kanapén ülve, mesekönyvet lapozgat – de ma ez sokszor inkább egy tablet vagy okostelefon. Az olvasás háttérbe szorult, és ez sok szülőt aggaszt. Jogosan. Hiszen az olvasás nemcsak szórakoztat, hanem fejleszti a szókincset, a kreativitást, az empátiát és a problémamegoldást is. De vajon miért olvasnak kevesebbet a mai gyerekek, és mit tehetünk azért, hogy ez megváltozzon? Mi állhat a háttérben? Digitális világ vonzása: A videók, játékok és rövid tartalmak azonnali élményt adnak, amihez képest a könyv „lassúnak” tűnhet. Időhiány és túl sok program: A gyerekek sokszor túlterheltek – iskola, különórák, edzések után kevés az idő a csendes olvasásra. Hiányzó minta: Ha otthon nem látnak olvasó felnőttet, nehezebben alakul...

22jún2025
Olvasós kihívások és játékos könyvbingók – motiváció játékosan

A nyári szünet nemcsak a pihenésé, hanem az élményeké is – és mi lenne, ha ezek közé az élmények közé becsempésznénk néhány igazán izgalmas könyvet is? A gyerekeknek azonban nem mindig vonzó önmagában az „olvasás” szó. De ha játékká, kihívássá, vagy akár egy közös kalanddá formáljuk, máris nagyobb lelkesedéssel nyúlnak egy könyv után. Miért működik a játékos motiváció? A gyerekek természetüknél fogva kíváncsiak és versengőek – még saját magukkal is! Ha az olvasást összekötjük valamilyen játékos kihívással, az segít kialakítani a rendszeres olvasás szokását anélkül, hogy kötelező feladatként élnék meg. Egy jól kitalált „könyves játék” nemcsak ösztönöz, hanem sikerélményt, &e...

18máj2025
Illusztrációval olvasásra csábítva – Kép és szöveg együtt a megértésért

A mai digitális világban, ahol a vizuális élmények elsőbbséget élveznek, különösen fontos, hogy az olvasás szeretetét már gyerekkorban megalapozzuk. Ennek egyik hatékony módja a kép és szöveg összekapcsolása. Az illusztrációk nem csupán díszítőelemek: kulcsszerepet játszanak abban, hogy a gyerekek ne csak elolvassák, hanem meg is értsék a történetet – és akár beleszeressenek az olvasásba. Miért fontosak az illusztrációk az olvasásban? Az illusztrációk segítenek a gyerekeknek vizualizálni a történetet, megragadni az érzelmeket, a cselekményt és a karaktereket. Különösen a kezdő olvasók számára jelent támaszt az, hogy a képek irányt mutatnak, értelmet adnak a szövegnek. A vizuális információ megerősíti a szövegből nyert megértést, és segít a történet mélyebb átélésében. A k&ea...

18máj2025
Kreatív visszajelzés a történetekről I. – Mesenapló

Az olvasónapló sok gyermek számára nem más, mint egy kötelező feladat. Pedig az olvasás élménye sokkal többről szól, mint pusztán tartalmi összefoglalásról. Mi lenne, ha egy kicsit másképp közelítenénk meg a mesék, történetek feldolgozását? A hagyományos olvasónaplót kreatív, játékos formákkal válthatjuk ki – így az élmény valóban személyessé, élvezetessé válik, és nem utolsósorban fejleszti a gyerekek képzelőerejét, szövegértését és önkifejezését. Mi az a kreatív mesenapló? A kreatív mesenapló nem más, mint egy olyan személyes füzet vagy projektgyűjtemény, amelyben a gyerek saját módján dolgozza fel az olvasott történetet. Nem kell szó szerint visszaadnia a tartalmat – a cél inkább az, hogy a gyerek megmutassa, mit jelentett számára a mese, mil...

Meskete Gyermek Alapítvány

Nyilvántartási szám: 06-01-0001379
Adószám: 18478750-1-18
Országos azonosító: 0600/60112/2007/2300001385407
Székhelyünk: 9700 Szombathely, Szövő utca 39.

Bankszámlaszám (Unicredit):
10918001-00000049-23770002