Alapítványunk hírei, cikkei

Kreatív visszajelzés a történetekről II. - Olvasónapló másképp

Kreatív visszajelzés a történetekről II. - Olvasónapló másképp

Lapbook, mesehajtogató és más kreatív ötletek

A klasszikus olvasónapló gyakran sablonos: szereplők felsorolása, cselekmény rövid összefoglalása, jellemzések. Bár ezeknek is megvan a helye, a mai gyerekek gyakran nyitottabbak a vizuális, alkotó jellegű feldolgozásra. Szerencsére egyre több alternatíva létezik, amelyek élményalapúvá, személyessé és kreatívvá teszik az olvasás utóéletét. Ezekből mutatunk most néhányat.

1. Lapbook – A történet térben és kézben

A lapbook egy hajtogatott kartonlap, amelybe zsebek, kihajtható fülek, kis könyvecskék és egyéb mozgó elemek kerülnek. A gyerek ezekbe jegyzetelheti a történet fontos részeit: szereplők, helyszínek, kedvenc idézetek, kérdések, saját gondolatok.

???? Miért jó?
– Játékos, interaktív, könnyen személyre szabható
– Térben rendezi az információkat, ami segíti a megértést
– Kézműves jellegű, így fejleszti a finommotorikát is

2. Mesehajtogató – Origami történetkövetés

Az origami alapú mesehajtogató (például a gyerekkori „mondókás hajtogatós”) egy vidám eszköz, amellyel kérdéseket rejthetünk el a történettel kapcsolatban. Minden hajtás alatt lehet egy kérdés: „Ki volt a legbátrabb szereplő?” vagy „Hogyan változtál volna a mese végén?”

???? Miért jó?
– Interaktív, játékos eszköz
– Beszélgetésindítóként is remek
– Egyedileg díszíthető, készítés közben is feldolgozza az olvasottakat

3. Digitális olvasónapló – Technológia az élmény szolgálatában

Sokan szeretnek rajzolni, mások inkább gépelnek vagy digitálisan alkotnak. A digitális olvasónapló lehet egy PowerPoint-prezentáció, egy Canva-projekt, akár egy mini-videó is, ahol a gyerek bemutatja a történetet, vagy egy fiktív vlogot készít a főhős szemszögéből.

???? Miért jó?
– Közel áll a mai gyerekek világához
– Használható iskolai bemutatókhoz
– Fejleszti a digitális kompetenciát

4. Történetdoboz vagy „mese bőrönd”

Fogjunk egy cipősdobozt, dekoráljuk ki, és helyezzünk bele mindent, ami a történetre emlékeztet! Lehet benne kavics (a hős útközben talált tárgya), saját rajz, idézetek kis cetliken, illatok, levelek, térkép, stb.

???? Miért jó?
– Személyes és érzelmi kapcsolatot teremt a mesével
– Kiváló lehetőség egy projekt bemutatására
– Időtálló alkotásként eltehető

5. Idővonal vagy „mesekalendárium”

Készíthetünk egy idővonalat a mese eseményeiből, akár napokhoz rendelve a történet részeit – így vizuálisan követhető, hogyan épül fel a cselekmény.

???? Miért jó?
– Átláthatóvá teszi az eseményeket
– Rögzíti a kronológiát
– Készíthető spirálfüzetbe, fali poszterre vagy online


Mire figyeljünk az alternatív módszerek alkalmazásánál?

  • Ne legyen kötelező jellegű: Hagyjuk, hogy a gyerek válasszon eszközt a saját stílusa szerint.
  • Támogassuk az egyéniséget: Nincs „rossz válasz” – a cél az élmény, nem a tökéletesség.
  • Érdemes beszélgetni is: A kész alkotás mindig remek kiindulópont lehet egy jó kis beszélgetéshez az olvasottakról.

Zárszó

Az alternatív olvasónaplók nem csupán más formát jelentenek, hanem egy újfajta hozzáállást is: az olvasás élvezete kerül a középpontba. A gyerekek nemcsak megértik a történetet, hanem résztvevőivé, újraalkotóivá is válnak – így az olvasásból valódi élmény születik.


Tipp szülőknek és pedagógusoknak: Szervezzetek meseprojekt-napot, ahol minden gyerek bemutathatja saját alkotását. Az egyéni élmények megosztása inspirál másokat is!

 


Alapítványunk kiemelt személyiségei

Kőszegi-Arbeiter Anita
Az alapítvány kurátora
dr. Szántó Mária
Az alapítvány alapítója
Segítő önkénteseink
Meseírók, illusztrátorok, partnereink

Meskete Gyermek Alapítvány

Nyilvántartási szám: 06-01-0001379
Adószám: 18478750-1-18
Országos azonosító: 0600/60112/2007/2300001385407
Székhelyünk: 9700 Szombathely, Szövő utca 39.

Bankszámlaszám (Unicredit):
10918001-00000049-23770002