
Kreatív visszajelzés a történetekről II. - Olvasónapló másképp

Lapbook, mesehajtogató és más kreatív ötletek
A klasszikus olvasónapló gyakran sablonos: szereplők felsorolása, cselekmény rövid összefoglalása, jellemzések. Bár ezeknek is megvan a helye, a mai gyerekek gyakran nyitottabbak a vizuális, alkotó jellegű feldolgozásra. Szerencsére egyre több alternatíva létezik, amelyek élményalapúvá, személyessé és kreatívvá teszik az olvasás utóéletét. Ezekből mutatunk most néhányat.
1. Lapbook – A történet térben és kézben
A lapbook egy hajtogatott kartonlap, amelybe zsebek, kihajtható fülek, kis könyvecskék és egyéb mozgó elemek kerülnek. A gyerek ezekbe jegyzetelheti a történet fontos részeit: szereplők, helyszínek, kedvenc idézetek, kérdések, saját gondolatok.
???? Miért jó?
– Játékos, interaktív, könnyen személyre szabható
– Térben rendezi az információkat, ami segíti a megértést
– Kézműves jellegű, így fejleszti a finommotorikát is
2. Mesehajtogató – Origami történetkövetés
Az origami alapú mesehajtogató (például a gyerekkori „mondókás hajtogatós”) egy vidám eszköz, amellyel kérdéseket rejthetünk el a történettel kapcsolatban. Minden hajtás alatt lehet egy kérdés: „Ki volt a legbátrabb szereplő?” vagy „Hogyan változtál volna a mese végén?”
???? Miért jó?
– Interaktív, játékos eszköz
– Beszélgetésindítóként is remek
– Egyedileg díszíthető, készítés közben is feldolgozza az olvasottakat
3. Digitális olvasónapló – Technológia az élmény szolgálatában
Sokan szeretnek rajzolni, mások inkább gépelnek vagy digitálisan alkotnak. A digitális olvasónapló lehet egy PowerPoint-prezentáció, egy Canva-projekt, akár egy mini-videó is, ahol a gyerek bemutatja a történetet, vagy egy fiktív vlogot készít a főhős szemszögéből.
???? Miért jó?
– Közel áll a mai gyerekek világához
– Használható iskolai bemutatókhoz
– Fejleszti a digitális kompetenciát
4. Történetdoboz vagy „mese bőrönd”
Fogjunk egy cipősdobozt, dekoráljuk ki, és helyezzünk bele mindent, ami a történetre emlékeztet! Lehet benne kavics (a hős útközben talált tárgya), saját rajz, idézetek kis cetliken, illatok, levelek, térkép, stb.
???? Miért jó?
– Személyes és érzelmi kapcsolatot teremt a mesével
– Kiváló lehetőség egy projekt bemutatására
– Időtálló alkotásként eltehető
5. Idővonal vagy „mesekalendárium”
Készíthetünk egy idővonalat a mese eseményeiből, akár napokhoz rendelve a történet részeit – így vizuálisan követhető, hogyan épül fel a cselekmény.
???? Miért jó?
– Átláthatóvá teszi az eseményeket
– Rögzíti a kronológiát
– Készíthető spirálfüzetbe, fali poszterre vagy online
Mire figyeljünk az alternatív módszerek alkalmazásánál?
- Ne legyen kötelező jellegű: Hagyjuk, hogy a gyerek válasszon eszközt a saját stílusa szerint.
- Támogassuk az egyéniséget: Nincs „rossz válasz” – a cél az élmény, nem a tökéletesség.
- Érdemes beszélgetni is: A kész alkotás mindig remek kiindulópont lehet egy jó kis beszélgetéshez az olvasottakról.
Zárszó
Az alternatív olvasónaplók nem csupán más formát jelentenek, hanem egy újfajta hozzáállást is: az olvasás élvezete kerül a középpontba. A gyerekek nemcsak megértik a történetet, hanem résztvevőivé, újraalkotóivá is válnak – így az olvasásból valódi élmény születik.
Tipp szülőknek és pedagógusoknak: Szervezzetek meseprojekt-napot, ahol minden gyerek bemutathatja saját alkotását. Az egyéni élmények megosztása inspirál másokat is!
Alapítványunk kiemelt személyiségei



Nyilvántartási szám: 06-01-0001379
Adószám: 18478750-1-18
Országos azonosító: 0600/60112/2007/2300001385407
Székhelyünk: 9700 Szombathely, Szövő utca 39.
Bankszámlaszám (Unicredit):
10918001-00000049-23770002